بانک مرکزی: کارت‌های عضو شتاب کارگزاری‌های بورسی باید متوقف شود اطلاعیه مهم ایران خودرو برای کسانی که ثبت نام انجام داده اند | مهلت ۶ روزه برای انتخاب روش فروش خودرو نرخ بهره بین بانکی در آستانه ۲۴ درصد قرار گرفت مستاجران تا پول رهن را نگرفتند، خانه را تخلیه نکنند! کشف و ضبط محموله ۱۵ تنی گوشت احتکارشده در مشهد + عکس و جزئیات «نبود امنیت شغلی» دغدغه کارگر؛ «نبود کارگر ماهر» دغدغه کارفرما در شش‌ماهه دوم امسال، ۲ میلیون خانواده خراسانی به فیبر نوری متصل می‌شوند  ارز مسافری به مرکز مبادله می‌آید کم‌توجهی شورای عالی کار به انتظارات برحق کارگران نرخ خودرو در بازار آزاد شنبه (۳ شهریورماه ۱۴۰۳) نرخ واقعی گندم اعلام شد (۳ شهریور ۱۴۰۳) تاریخ قرعه‌کشی ایران خودرو در سال ۱۴۰۳ + زمان اعلام نتایج (خبر غیر رسمی) انتظار کارگران از وزیر جدید کار چیست؟ قیمت ارز‌های دیجیتال در بازار امروز شنبه (۳ شهریور ۱۴۰۳) | بیت‌کوین صعود کرد بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هوایی عازم عراق شده‌اند ۲۵ درصد صنایع تبدیلی کشور در خراسان‌رضوی فعالیت دارند دامنه نوسان «مثبت و منفی ۲ درصد» تا اطلاع ثانوی در معاملات سهام باقی می‌ماند قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (۳ شهریور ۱۴۰۳) قیمت گوشت قرمز در بازار امروز (۳ شهریور ۱۴۰۳) | کاهش مصرف سالیانه گوشت قرمز مهلت خرید ارز اربعین امروز (۳ شهریور ۱۴۰۳) تمام می‌شود هشدار به مالکان ۵۰۰ هزار خانه خالی، تنها یک هفته فرصت دارید! آخرین تورم دولت سیزدهم اعلام شد وزیر جهاد کشاورزی: پول گندمکاران تا پایان شهریور سال جاری تسویه می‌شود ترخیص ۱۵۵۰۴ دستگاه خودرو سواری از گمرکات در پنج ماهه نخست سال جاری تولید زعفران امسال به ۳۵۰ تن می‌رسد | زعفران تولیدی به ۶۰ کشور دنیا صادر می‌شود
سرخط خبرها

تکلیف قطعات یدکی خودورهای وارداتی دست دوم چه می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۸۰۶۰۴
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
تکلیف قطعات یدکی خودورهای وارداتی دست دوم چه می‌شود؟
واردات خودرو به کشور آزاد شده و خودروهای خارجی یکی پس از دیگری در صف گمرکات کشور درحال ترخیص هستند.

به گزارش شهرآرانیوز باید منتظر ماند و مشاهده کرد که چه تعداد خودرو وارد کشور می‌شود و آیا این تعداد می‌تواند بازار خودرو را اشباع کند یا خیر.

اگر واردات خودرو‌های نو و کارکرده به صورت صحیح اجرا شود، بازار خودرو دیگر از شکل انحصاری خارج می‌شود و این امر در کنار فعالیت ۴۰ تا ۵۰ خودروساز دولتی و خصوصی اتفاق می‌افتد.

تقاضای بازار خودروی ایران از لحاظ تیراژ داخلی، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. به عبارت دیگر، به صورت متوسط نیاز بازار خودروی کشور و با توجه به قدرت خرید مردم، خودروسازان داخلی باید سالانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند.

نیاز بازار خودرو به بخش‌های دیگری نیز تقسیم می‌شود. برای مثال، باید به این نکته توجه شود که چه میزان از تقاضای بازار توانایی خرید خودرو‌های خارجی بیش از ۱۵‌هزار دلار و بیشتر را دارد. واردات خودرو تنها می‌تواند این بخش از نیاز بازار را برطرف کند و پاسخگوی نیاز کل بازار نخواهد بود. در نتیجه واردات خودرو‌های کارکرده هم زمان با ورود خودرو‌های نو خارجی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر وضعیت بازار خودرو داشته باشد و بهتر است بیشتر ظرفیت واردات به کامیون و اتوبوس کارکرده تخصیص داده شود.

با وجود مفید بودن اصل واردات، به نظر می‌رسد واردات خودرو‌های دست‌دوم نتیجه مثبت ملموسی نخواهد داشت و مشکلات زیادی سر راه آن قرار خواهد گرفت. این طرح اگر یک نمایش تبلیغاتی یا صرفا خبردرمانی نباشد، به نظر می‌رسد به شکلی انحصاری اجرا شود. به عبارت دیگر، همه مردم طبق وعده‌ای که مسوولان دادند نتوانند خودرو وارد کشور کنند.

چهارم تیرماه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو در نامه‌ای به سران سه قوه، ضمن هشدار دادن نسبت به بروز چالش برای صنعت داخل در صورت واردات خودروی کارکرده، بازنگری در این مورد را خواستار شد. در واقع انجمن قطعه سازان موضع خود را در برابر واردات خودرو‌های کارکرده اعلام کرد. دسترسی به قطعات یدکی اصلی، تنوع بالای خودرو‌های کارکرده و نبود نمایندگی خدمات پس از فروش، تنها نمونه‌ای از نگرانی قطعه سازان در زمینه واردات خودرو‌های کارکرده به کشور است.

در واقع باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است، نمی‌توان از شرکت‌های خودروساز خارجی نمایندگی اخذ کرد و در نتیجه این خودرو‌های کارکرده در همان ابتدای ورود به ایران با مشکل خدمات پس از فروش مواجه خواهند شد.

در سوی دیگر ماجرا، ممکن است برخی از قطعاتی که در خودرو‌های وارداتی به کار گرفته شده اند دارای تکنولوژی باشند که هنوز وارد ایران نشده است. به همین سبب، قطعه سازان و خریداران خودرو‌های کارکرده وارداتی در تامین قطعات یدکی با مشکل مواجه می‌شوند؛ چراکه در حال حاضر مالکان خودرو‌های چینی که در ایران مونتاژ می‌شوند نیز در خرید قطعات یدکی به مشکل برخورده اند.

منبع: اقتصادنیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->